Jedním z nejdůležitějších aspektů určujících efektivitu učení je vlastní aktivita žáků. Klíčovou roli v tom sehrávají učební úlohy.
Jejich povaha působí i na rozvoj chemického myšlení a přírodovědné gramotnosti, které nesestávají pouze z osvojování faktických poznatků. Široce využívanou didaktickou pomůckou představující nejkonkrétnější podobou zpracování zamýšleného kurikula včetně úloh jsou učebnice. Ty jsou určeny primárně žákům, zároveň jsou ale většinou učitelů využívány také k přípravě výuky, což dále zvyšuje jejich vliv na vzdělávání.
Cílem tohoto příspěvku je představit postup analýzy českých učebnic chemie pro základní školy zaměřené na obsažené úlohy. Ty byly analyzovány v nejčastěji využívaných učebnicích chemie pro 8. ročník z pohledu typu odpovědi, kognitivní náročnosti a požadovaného typu znalostí.
K hodnocení byla využita revidovaná Bloomova taxonomie. Výsledky ukazují podobné trendy v analyzovaných učebnicích.
V učebnicích chemie je pouze nízká variabilita úloh. Ve všech analyzovaných učebnicích jsou zařazeny především otevřené otázky a převažují úlohy zaměřené na porozumění faktickým nebo konceptuálním znalostem.