Charles Explorer logo
🇨🇿

Nová média a sémiotika aneb k současné vědecké reflexi internetu

Publikace na Fakulta sociálních věd |
2010

Abstrakt

Příspěvek podává přehled o pozici a významu sémiotiky jako analytického nástroje v kontextu zkoumání nových médií, zejména internetu. Na základě několika zásadních studií autorka nastiňuje povahu a směřování jednotlivých přístupů stejně jako nově chápané rysy semiózy nových médií za konstatování, že tradičně vnímané sémiotické kódy (psaný jazyk) jsou střídány zejména multimodálním pojetím nově vzniklých struktur.

Informuje o současném důrazu vědeckého bádání na multimodální analýzu obsahu nových médií, na její modifikaci v podobě systémově-funkčního přístupu (východiskem je zde teorie M.A.K. Hallidaye), o přístupu hypermodálním a konečně poukazuje i na odlišné, tradičnější pojetí sémiotiky při popisu webu. Článek uzavírá naznačení možných východisek dalšího výzkumu.