Tento text se zamýšlí nad tématem elektronických knih a audioknih, jejichž rozšíření nastalo spolu s rozmachem moderních technologií a internetu. Popisuje jejich souvislost se čtením klasických tištěných knih a souvislost se čtená řstvím dětí a s rozvojem jejich čtenářské gramotnosti.
Ukazuje, že e-knihy a audioknihy lze využít pro rozvoj čtenářské gramotnosti a ke zvýšení motivace dětí ke čtení. Zahraniční výzkumy ukazují, že pro mnohé děti je digitální čtení lákavější než čtení tištěných knih.
Pomáhá také zvýšit zájem o čtení u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a u chlapců, kteří v mezinárodních testech čtenářské gramotnosti mívají horší výsledky než dívky. Ke čtení může děti přivést i poslech audioknih.
Protože je toto téma v české odborné literatuře dosud spíše na okraji zájmu, je zde velký prostor pro výzkum. Tento text se opírá o dostupné zahraniční výzkumy a výsledky mezinárodního testování PISA a využívá také zjištění z výzkumu prováděného v rámci disertační práce na téma rozvíjení čtenářské gramotnosti časných čtenářů.