Vstup do praxe a vnímání prvních let v praxi začínajícími učiteli se těší relativně velkému výzkumnému zájmu. Tyto výzkumy se však obvykle nezaměřují na zkoumání problematiky učitelů primárních škol, přestože jejich specifičnost - mj. vzhledem k multidimenzionální a multioborové přípravě a výukové praxi většinou vázané na jeden třídní kolektiv - může přinášet jejich odlišné vnímání a prožívání prvních let v praxi, a tudíž i jiné potřeby v oblasti jejich podpory.
V příspěvku jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření mezi absolventy studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy zaměřeného na vnímání profese učitele v prvních letech praxe. Respondenti vykazují pozitivní vztah k profesi, vypovídají o tom, že jim povolání učitele přináší radost a naplnění.
Zároveň si uvědomují velkou zodpovědnost, kterou toto povolání přináší. Z jejich výpovědí je zřejmé silné citové napojení na děti, třídní kolektiv a zainteresovanost v oblasti rozvoje poznávání dětí mladšího a středního školního věku.
Citlivě vnímají nedocenění důležitosti a náročnosti profese společností.