Výzkumy ukazují, že žáci odborných středoškolských programů mají horší výsledky než žáci všeobecněvzdělávacích programů i tehdy, když zohledníme jejich vstupní výsledky a rodinné zázemí. Možné příčiny tohoto jevu výzkumníci spatřují v klimatu školy.
V této stati je klima školy operacionalizováno prostřed-nictvím kultury akademické marnosti. Zkoumáme, zda pocit akademické marnosti ovlivňuje výsledky žáků 3. ročníků gymnázií, středných odborných škol a středních odborných učilišť v matematice a ve čtenář-ské gramotnosti, zohledníme-li jejich rodinné zázem í a vstupní vědomosti.
Analýza využívající víceúrovňovémodelování v programu MPlus je provedena na souboru 2846 žáků ze 143 tříd v 79 školách, kteří byli testováni a dotazováni na počátku středoškolského studia a potom opět v polovině 3. ročníku. Výsledkypotvrzují vliv pocitu akademické marnosti na sledované výsledky a ukazují mírné odlišnosti v jeho uplatně-ní v obou disciplínách.