Cílem příspěvku je popsat postup, výsledky a zkušenosti aplikace metody Delphi v projektu "Identifi kace prioritních témat ve vzdělávání", který byl realizován na jaře roku 2019. Metoda Delphi se zpravidla využívá k vytváření konsenzu mezi experty, k analýze a lepšímu porozumění určité oblasti či ke generování návrhů opatření souvisejících s realizací konkrétních veřejných nebo firemních politik.
V tomto konkrétním případě byla využita jako nástroj pro získání hlubšího vhledu do postojů a názorů vzdělávací komunity na nedostatky současného vzdělávacího systému v ČR. Šetření metodou Delphi probíhalo elektronicky ve dvou kolech, v nichž bylo hodno-ceno 39 výroků o nedostatcích systému vzdělávání z pohledu míry souhlasu či nesouhlasu a z hlediska významnosti pro pozitivní změnu ve vzdělávání. Šetření se zúčastnilo celkem 275 respondentů v prvním kole a 151 ve druhém kole. Tito respondenti reprezentovali velmi rozmanité spektrum aktérů systému vzdělávání v ČR.
Výsledkem šetření byl soubor námětů na témata a problematické oblasti, kterými by se měla zabývat současná a budoucí vzdělávací politika v ČR. Významným výstupem šetření je také soubor více než 10 000 komentářů k jednotlivým hodnoceným výrokům, které vysvětlují postoje respondentů k posuzovaným tématům. Šetření potvrdilo a kvantitativně doložilo hlavní závěry o nedostatcích v systému vzdělávání v ČR, které jsou v odborné komunitě dlouhodobě diskutovány.
Současně přineslo širokou informační bázi o postojích ve vzdělávací komunitě. Z metodického hlediska jsou získané zkušenosti bezesporu příspěvkem do diskuse o přínosech a limitech metody Delphi uplatněné pro získání vhledu do postojů odborné komunity při formulaci veřejných politik.