Stínové vzd ělávání označuje různé formy (placené) výuky v naukových předmětech nad rámec povinné výuky ve škole. Ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávací systém či spravedlivý přístup ke vzdělání.
Podoby či míru využívání stínového vzdělávání ovlivňuje množství faktorů. Na odborném semináři ÚVRV se zaměříme zejména na ty, které souvisí se školou a školním vzděláváním.
Představíme, popíšeme a analyzujeme postoje škol (ředitelů) ke stínovému vzdělávání a různé druhy partnerství mezi školami a poskytovateli stínového vzdělávání. Zvláštní pozornost budeme věnovat také přípravným kurzům organizovaným víceletými gymnázii.
Opíráme se o výsledky empirického výzkumu realizovaného v letech 2018-2020 v rámci stejnojmenného projektu GA ČR. Ve výzkumu byla sbírána a následně analyzována kvalitativní data od ředitelů a jejich zástupců a kvantitativní data od učitelů a žáků.