Tato práce pojednává o využití metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu při zjišťování úrovně vědomostí a dovedností v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT) se zaměřením na české středoškolské studenty. Teoretická část práce obsahuje popis kurikulárních dokumentů, které stanovují vědomosti a dovednosti v oblasti ICT.
V České republice se jedná především o rámcové vzdělávací programy. Popsán je také mezinárodní dokument DigComp.
Dále teoretická část obsahuje podrobný popis metody ukotvujících vinět se zaměřením na neparametrický přístup této metody. Součástí je přehled dostupné české i zahraniční literatury k výzkumům zaměřeným na vědomosti a dovednosti v oblasti ICT, včetně mezinárodních výzkumů International Computer and Information Literacy (ICILS) 2013 a 2018, a na využití metody ukotvujících vinět v pedagogických výzkumech.
Empirická část obsahuje popis kroků při formulaci ukotvujících vinět, nedílné součásti metody ukotvujících vinět, dle kurikulárních dokumentů České republiky a při vytváření ukotvujících vinět na základě mezinárodního dokumentu DigComp. Ověřováno bylo splnění předpokladů metody ukotvujících vinět (ekvivalence vinět a konzistence odpovědí) nejen pomocí dotazníků, ale také inovativně pomocí rozhovorů se studenty.
Dále empirická část obsahuje postup při úpravách vinět na základě rozhovorů se studenty a opakované ověřování splnění předpokladů metody ukotvujících vinět. Samostatnou část tvoří popis vytváření ukotvujících vinět samotnými studenty.
Práce obsahuje také doporučení pro formulaci ukotvujících vinět a pro sestavení dotazníku s ukotvujícími vinětami.