Charles Explorer logo
🇨🇿

Současné problémy vzdělávání učitelů ruštiny jako cizího jazyka (v Rusku, v České republice a ve světe)

Publikace na Filozofická fakulta |
2020

Abstrakt

Vzdělávání učitelů ruštiny jako cizího jazyka záleží na cílech moderního vzdělávacího systému a globálních změnách v celém světě, proto vyžaduje inovované přístupy k vzdělávání a k celoživotnímu profesnímu rozvoji. Zaprvé, v některých zemích lze ruský jazyk studovat jako první cizí jazyk (např.

Ukrajina, Kazachstán, Mongolsko), v ostatních případech jako druhý cizí jazyk (např. Česká republika, Polsko, Slovensko atd.) a dokonce jako třetí cizí jazyk (Finsko). Zadruhé, dnes pozorujeme nedostatečné množství odborníků, kteří vyučují ruštinu v aplikovaném aspektu: stále více lidí se učí ruštinu z praktických důvodů - za účelem podnikání nebo práci v určité oblasti (cestovní ruch, medicína atd.).

Zatřetí, moderní učitel ruštiny jako cizího jazyka musí brát v úvahu přístup zaměřený na člověka, motivaci a zkušenost každého studenta (například, dvojjazyčné děti). Náplň vzdělávání učitelů musí počítat s vnějšími faktory, které mohou ovlivnit proces výuky v současnosti a budoucnosti (např. zrychlený rozvoj digitálních kompetencí).

Koncept moderního vzdělávání tedy vyžaduje nejen znalosti v oblasti didaktiky, psychologie a jazyka, ale také hlubší pochopení vnějších faktorů: změny v sociální sféře, přechod do digitální éry a přístup zaměřený na člověka.