Učitelé v současných školách se často shodují v tvrzení, že nové technologie stále hlouběji pronikají do života dětí a dospívajících. V rámci probíhající terénní výzkumné sondy na ZŠ byla v souvislosti se zkoumáním projevů humoru ve výtvarné výchově zaznamenána řada žákovských prací čerpajících motivy ve světě digitálních technologií.
Vkládání podobných prvků do školních výtvarných prací bývá často spojeno s cílem pobavit. Příspěvek je věnován pedagogické reflexi těchto zaznamenaných výtvarných projevů.
Data jsou čerpána z probíhajícího výzkumného projektu (GA UK) jehož záměrem je na základě přímého pozorování výuky výtvarné výchovy na ZŠ specifikovat projevy humoru ve výtvarné výchově, jejich přínos a vzdělávací potenciál. Kvalitativní šetření nachází východiska ve školní etnografii (Kučera, 1992, Woods, 2012) a v etnografických přístupech využitých v dosavadních výzkumech pedagogiky umění (Brenne, 2004; Uhl Skřivanová, 2011, Brücknerová, 2011).
Sběr dat probíhá přímým pozorováním výuky, formou rozhovorů s učiteli a pořizováním fotodokumentace. K vyhodnocování výzkumných nálezů je využívána kvalitativní analýza obsahu dle P.
Mayringa (2000).