Cílem přednášky je představit tzv. akviziční korpusy a jejich speciální podskupinu, korpusy žákovské. Akviziční korpusy jsou soubory elektronicky ulo žených autentických textů produkovaných mluvčími jazyka v průběhu jeho osvojování (srov.
Grangerová, 2003). Tyto korpusy se ukazují být podstatným zdrojem i nástrojem pro analýzy nabývání jazyka v akademické oblasti, funkčním prostředkem pro práci učitelů i východiskem pro úpravy výukového procesu a vývoj nových pedagogických nástrojů.
V přednášce bude prezentován přehled dosavadní tradice využití akvizičních korpusů v aplikované lingvistice a budou zdůrazněna specifika spojená s jejich užitím. Zvláštní pozornost bude věnována žákovským korpusům pro češtinu jako cizí jazyk, jmenovitě korpusům CzeSL, Merlin, CHRUP, ale také např. aplikaci EVALD vybudované na základě žákovských korpusů.
Ukážeme fungování jednotlivých korpusů a konkrétně uvedeme, jak tyto korpusy využívat v jazykovém vyučování.