Tento příspěvek vychází z diplomové práce vypracované autorem a obhájené v roce 2015. Zaměřuje se na filmové pohádky a jejich socializační roli při předávání hod-not.
Právě pohádky jsou totiž častým nositelem hodnot a jejich prostřednictvím se děti učí rozlišovat různé způsoby chování a vztahování ke světu. Film jakožto médium je velmi populární a filmové pohádky jsou tudíž velmi sledované; jejich důležitost pro rozvoj dětí a osvojení si základních hodnot by proto měla být prozkoumána.Vlastní empirický výzkum spočívá v obsahové analýze šestice vybraných českých (potaž-mo československých) pohádek a kódování situací, jež jsou hodnotově výrazné.
Na zákla-dě těchto dat je možné vysledovat trendy v pojetí hodnot napříč různými pohádkami. Kupříkladu starší pohádky jsou hodnotově výraznější a pro dětského diváka tudíž výchov-nější, zatímco ty novější se sp íše orientují na zábavnost a fúzi žánrů.