Příspěvek "Problematika firemní pohostinnosti a korupce" se zabývá otázkou, zda existuje spravedlivá forma a míra racionalizované firemní pohostinnosti slučitelná s východisky obecné i křesťanské etiky. Příspěvek předkládá komplexní pohled na širokou škálu přístupů k firemní pohostinnosti od nezištné, přes racionalizovanou, až po zavazující, manipulující a korupční.
Firemní pohostinnost je velmi aktuální, široce využívaný manažerský nástroj. Může znamenat poděkování za spolupráci, vyjádření úcty a respektu obchodnímu partnerovi nebo projev otevřenosti do budoucí spolupráce.
Firemní pohostinnost ovšem nemusí být vždy vykročením vstříc druhému do nezajištěného prostoru, ale naopak snaha o předběžné zajištění onoho prostoru a získání výhody. Taková pohostinnost může obchodního partnera zavazovat, nebo dokonce manipulovat, přičemž cílem je získat zakázku, pojistit si spolupráci nebo usnadnit si cestu k zisku.
Taková pohostinnost se již nápadně blíží korupci. Důležitou součástí příspěvku je proto vymezení firemní pohostinnosti vůči korupci a hlubší posouzení jednotlivých přístupů k firemní pohostinnosti.
Příspěvek předkládá kritéria mravně ospravedlnitelné firemní pohostinnosti a její limity.