Východiska: Zdravé stárnutí je výzvou pro Evropu 21. stolet í, proto je důležité zvýšit znalosti k podpoře zdraví u starších lidí a kvalitu života v jeho pozdních stádiích. Vzhledem k tomu, že aktuální je tzv. behaviorální zdraví, je nutné věnovat pozornost zdraví v širším kontextu.
Cíle: Hlavním cílem výzkumu bylo vypracovat strategii a pod-klady pro vzdělávání seniorů ve SMART technologiích včetně vzdělávání v oblasti zdraví a zdravého životního stylu a navrh-nout metodiku, která bude využitelná mezinárodně. Podkladem se měla stát analýza současného stavu na příkladu "vzdělávání seniorů v kontextu IT inkluze" v geografickém prostoru Magis-trátu města Ostravy.
Metoda: Interpretativní fenomenologická analýza (IPA) s vyu-žitím metodologie: 1) kvantitativního výzkumu, 2) kvalitativ-ního výzkumu, 3) focus group. Vzorek: 1a) Úředníci, kteří odpovídají za komunitní plánování. 1b) Organizace seniorů. 2) Komunitní centra. 3) Úředníci městských obvodů, zástupci seniorských organizací; zástupci komunitních center; senioři.
Výsledky: Byla navržena metodika, jak vzdělávat seniory ve SMART technologiích, aby se zabránilo následkům digitálního vyloučení. Tato predikce ulehčí péči o zdraví a tím se přispěje pozitivně ke kvalitě života.
Metodika je využitelná také v me-zinárodním kontextu. Závěr: Aktivní stárnutí může být naplňováno různými způsoby, ale vždy znamená aktivní zapojení samotného člověka/seniora do jeho volby a realizace a to bude nemyslitelné bez zvládnutí digitálních technologií a to i na úrovni péče o zdraví a sociální inkluze s důrazem na behaviorální zdraví.
V péči o zdraví je významným faktorem edukace, která bez znalostí IT tech-nologií bude značně ztížena.