Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodická příručka, Matematika : Každou další hodinou učit lépe

Publikace

Abstrakt

Cílem nabízené příručky je oslovit učitele, který přemýšlí o tom, jak vést výuku, aby rozvíjeli jak matematické znalosti a dovednosti, ale také (a možná hlavně) osobnost svých žáků, jejich autonomii, schopnost pracovat v týmu, diskutovat, reflektovat své učení, formulovat a ověřovat hypotézy, jejich radost z poznání, a pozvat jej ke spolupráci. Takovým učitelům příručka nabízí sdílení ukázek vyučovacích hodin z reálné třídy a spolupráci při hlubším zamýšlení se nad přípravou výukových hodin, nad formulací smysluplných cílů, které by propojily kognitivní a sociální složky výuky, nad formami práce žáků, nad reflexemi svého učení i učení spolužáků a nad mnoha dalšími oblastmi didaktiky matematiky, které zasahují do kvalitní výuky. Často učitelé hledají pro žáky další zajímavé problémové úlohy i zajímavý způsob, jak úlohu žákům předložit. Často učitelé cílí na rozvoj počtářské zručnosti a hbitosti v kalkulacích i ve znalostech efektivních řešitelských postupů a strategií.

To je samozřejmě všechno velice záslužné. Podle našich zkušeností je pro dosažení uvedených cílů důležitější způsob, jak s úlohami, a ještě lépe se systémem úloh, učitel pracuje - jestli dokáže dát úlohám smysl, který žáky motivuje k jejich řešení, jestli dává žákům dostatek prostoru, aby hledali vlastní řešitelské strategie, prezentovali je, diskutovali o nich a porovnávali je, hodnotili je, jestli má každý žák příležitost řešit sobě přiměřenou úlohu, a tím zažít radost z dobře vykonané práce.