Tento text si klade za cíl poskytnout základní informace, které mají být oporou pro koncipování, plánování a pro bezprostřední tvorbu textů metodických příruček v rámci působnosti metodických kabinetů (MK). Přitom považujeme za důležité zachovat dostatečný prostor pro tvořivý a flexibilní přístup autorů metodických příruček, a zároveň vymezit opěrné body pro to, aby se zachovaly důležité společné rysy pojetí metodických příruček, ať již v obsahu a jeho struktuře, nebo ve formě těchto metodických materiálů.
Doplňující informace k tomuto textu včetně terminologie poskytuje další produkt aktivity kabinety, a to Osnova modelu systému profesní podpory pro jednotlivé metodické kabinety. V tomto textu se doplňují dvě základní hlediska výkladu.
První z nich je hledisko koncepční. Z jeho zorného úhlu se vysvětluje, jaké pojetí metodické příručky považujeme za užitečné, jaký obsah by v něm neměl chybět a čemu je vhodné věnovat zvláště soustředěnou pozornost.
Druhé hledisko směřuje ke konkrétním postupům tvorby příručky a chápeme je jako orientační, nikoliv závazné vodítko. Případné vzory nebo normy v tomto směru by pak měly být upřesněny a přijaty teprve na podkladě zkušeností z reálné činnosti MK.