Cíl: Případová explorační studie, jejímž předmětem jsou výukové strategie čtyř respondentů je zaměřena na analýzu aktivity komunitního kruhu podporující komunikativní dovednosti na 1. stupni základní školy rodinného typu v kontextu výuky k prosociálnosti. Program prosociálnosti podle PROT je komparován s podporou osvojování komunikativních dovedností.
Cílem realizované případové studie bylo charakterizovat, jak jsou ve škole řízeny procesy rozvoje komunikace v komunitním kruhu ve výuce etické výchovy na základě pozorování 4. a 5. třídy a rozhovorů se čtyřmi pedagogy, kteří ve třídě vyučují. K výzkumu se připojuje charakteristika prostředí, ve kterém pozorování a sběr dat probíhal.
Metody: Pozorování, polostrukturované individuální rozhovory s učiteli a obsahová analýza výukových artefaktů. Segmentovaná data byla analyzována se záměrem porovnat kongruenci strategií vyučujících s realizovanou výukou.
Závěr: Učitelé vyjadřovali, že strategicky zařazují aktivitu komunikace v kruhu, která podle jejich názoru rozvíjí schopnost naslouchat a s důvěrou sdílet své poznatky s třídním kolektivem. Ve shodě vyjádřených učitelských strategií s pozorováním učitelé organizují prostor pro rozvoj komunikativních dovedností v kontextu prosociálnosti.
Snaží se o podporu vzájemné komunikace mezi spolužáky v průběhu celého dne. Cílený rozvoj komunikačních dovedností v kontextu prosociálnosti probíhal v KK při závěrečném hodnocení, oceňování, doporučení a vrstevnickém učení.