Teoretické kapitoly shrnují současný stav poznání proměnné, která se označuje jako self-efficacy, a to především ve vyspělých zemích. Ukazují také, jaké jsou cesty dalšího rozpracování pojmu self-efficacy.
Důležitou složkou teoretických kapitol je mapování zahraničních výzkumů a jejich výsledků. Nedílnou součástí monografie je prezentace konkrétních domácích výzkumů, které vznikaly v posledních pěti letech v oblasti zkoumání self-efficacy u budoucích učitelů; jde o studenty, kteří se připravují na své povolání a jsou na startu své profesní dráhy.
Diskuse odborníků k metodologickým postupům v těchto výzkumech ukazuje na škálu možností, které se nabízejí k poznání self-efficacy. Čtenáři mohou nahlédnout do tvorby jednoho dotazníku na zjišťování self efficacy, který vznikl speciálně pro skupinu budoucích učitelů mateřských škol. Mohou sledovat posun výzkumu ke kvalitativnímu designu a využívání diskuse v ohniskových skupinách.
Důležitou součástí vnímání a hodnocení self-efficacy u studentů učitelských programů je sledování jejich profesního vývoje, jemuž pomáhají (kromě předmětů teoretické přípravy), také nové koncepce pedagogických praxí na jednotlivých fakultách připravujících budoucí učitele.