Obsahem, hlavním předmětem a cílem této přehledové studie je výzkumn é šetření a rešerše v současnosti dostupných diagnostických testovacích nástrojů pro včasnou detekci výrazných kognitivních deficitů u dětí ohrožených ranými, či již pokročilými příznaky dyslexie v České republice a ve světě. Podrobná analýza dostupných testovacích nástrojů umožní lepší přehled o porovnání a případnou absenci testových baterií a jejich recenzí, standardizace, případně omezení použití.
Prezentované výsledky poukazují na fakt, že v době krize, která je aktuálně vyvolána šířením viru SARS-CoV-2 je potřeba brát zřetel na možnosti a úskalí diagnostiky prevence, intervencí a terapie tak, aby nebyla limitována práce s klienty spadajících do rizikových skupin. I proto je potřeba pro včasnou diagnostiku deficitů jazykové výkonnosti dbát zřetel na pečlivý výběr diagnostické baterie pro administraci.