Plánování výuky představuje jednu ze zásadních profesních kompetencí učitele. Úroveň jejího zvládnutí má přímý vliv na kvalitu a průběh výuky i vzdělávací výsledky žáků. Klíčovou roli v oblasti plánování výuky učitelem sehrávají cíle, které usměrňuj í a dynamizují celý proces výuky.
Při plánování učitel v souladu s různou mírou obecnosti a charakterem cílů uvažuje v několika základních rovinách - plánování od rámcového vzdělávacího programu ke školnímu vzdělávacímu programu, plánování na úrovni tematických celků a plánování konkrétních vyučovacích hodin nebo bloků. Současně musí mít učitel na paměti komplexní rozvoj osobnosti žáka z hlediska kognitivního, afektivního i psychomotorického se zřetelem k rozvíjení klíčových kompetencí.
V neposlední řadě mají na procesu plánování výuky svůj podíl žáci, kteří jsou stěžejními aktéry vyučovacího procesu, a jejich rodiče.