Příspěvek pojednává o realizaci, průběhu sběru dat a výsledcích případových studií. Případové studie pojednávájí o postojích učitelů k výuce přírodovědných témat a jejich vlivu na shopnost utváření podmínek pro rozvoj schopnosti žáků řešit přírodovědě zaměřené problémové úlohy.
Zastřešujícím konceptem je přírodovědná gramotnost a podpora jejího rozvoje u žáků. Data k sepsání případových studií byla shromažďována dotazníkovými šetřeními, vyhodnocením souboru problémových přírodovědně zaměřených úloh a analýzou záznamů pozorování výuky přírodovědných témat.
Postojový dotazník pro učitele byl převzat, standardizován a validován pro české podmínky. U žáků byly mapovány postoje ke škole, přírodovědným tématům a jejich výuce.
Položjy pro tento nástroj byly převzaty z materiálů mezinárodního šetření TIMSS stejně tak jednotlivé problémové úlohy přírodovědného zaměření.Jedním ze zkoumaných vztahů je vnímání vlastní schopnoti vyučovat přírodovědná témata a úspěšnost žáků při řešení problémových úloh přírodovědného zaměření.