Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychopatologický posun osobnosti v umělecko-edukačním procesu

Publikace na Filozofická fakulta |
2021

Abstrakt

Článek nastiňuje na omezené textové ploše tzv. normu a odlišnost od dané normy v kulturně-uměleckém prostředí, a to prizmatem pedagogických věd. Nejprve vymezuje základní terminologii, se kterou je jako s nutným nástrojem k porozumění v publikaci dále pracováno (mluví se tedy o tom, co rozumíme zde pod pojmy: norma, patologie, osobnost, dílo a jeho hodnota a nadhodnota, výchova a vzdělávání apod.) a uvádí demonstrativní příklady z umělecko-edukačního terénu, konkrétně z výtvarné a slovesné edukace.

Po tomto vymezení se v závěru textu hovoří o patologickém posunu osobnosti, který může být v samotné tvorbě považován dokonce za žádoucí, z hlediska přidané umělecké hodnoty jako aspekt inovativní. Publikace neaspiruje na vyčerpávající pojednání všech tematických přesahů a problematiky speciální pedagogiky či speciální umělecké pedagogiky (a už vůbec ne psychopatologie), aktérům pohybujícím se v edukačním terénu nabízí pouze povědomí o uvedených aspektech.