Muzea jsou tradiční kulturní instituce, jejichž různorodá činnost vychází ze sbírek. Společensko-technologické změny, ke kterým došlo od začátku 20. stolet í, zpochybnily dosavadní tradiční přístupy a v muzeích se do popředí dostala nová témata včetně modernizace.
Kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků se zaměřil na zjištění stavu využívání nových médií v českých muzeích v oblasti muzejní prezentace a v práci s návštěvníkem. Vzhledem k dynamickému vývoji ve zkoumané oblasti bylo šetření realizováno longitudinálně ve dvou časových sondách v roce 2015 a 2020, čímž vznikl komplexnější obraz zachycující změny.
Respondenty výzkumu jsou pracovníci 358 muzejních institucí. V oblasti muzejní prezentace došlo za 5 let k výraznému nárůstu využívání novomediálních forem obsahu, ale online výstavní projekty netvoří ani polovina muzeí.
V oblasti práce s návštěvníkem téměř všechna muzea nabízí doprovodné programy a přes 80 % z nich také hry. Osvojování metod a myšlenek nových médií v českých muzeích je postupné a stoupá. Častěji najdeme produkčně jednodušší formy obsahu, doprovodným programům dominují přednášky, hry jsou spíše analogové.