Základem zkoumání vrstevnického učení je nejen kognitivní zisk, ale vztah s komplexem sociálních dovedností. V práci je provedena podrobná analýza dvou studií, které se zabývají sociálními dopady na vrstevnické učení.
Tato problematika je důležitá z hlediska náhledu veřejnosti a také některých vzdělávacích institucí na pojímání vrstevnického učení jako formu doučování nebo jen vrstevnické podpory. Ve skutečnosti jsou výsledky vrstevnického učení mnohem širší.
Cílem práce je tedy zjištění, jak vrstevnické učení profituje ze sociálních vztahů a jak se vrstevnické skupiny podílejí na zvyšování úrovně vzdělání. Jako výzkumné otázka bylo určeno: "Má sociální začlenění význam pro vrstevnické učení a jaký?" a "Jaké jsou výsledky intervencí do vrstevnického učení?".
Jako hypotézu jsem stanovila, že: "Intervence do vrstevnického učení napomáhají zvyšovat vědomosti studentů a jejich studijní výsledky". V práci je nejprve v první kapitole popsána studie, ve které jsou uvedeny vrstevnické vztahy a krátce charakterizován jejich smysl pro vrstevnické učení.
Zároveň je zdůrazněn sociální podtext, který je pak rozveden ve druhé kapitole. V této stěžejní části práce jsou analyzovány výsledky studie, která se zabývá sociálním prostředím, které studenti upřednostňují na úkor studijních výsledků, a je vyvozen závěr, že jsou nutné určité intervence.
Tyto intervence jsou také popsány a analyzovány. Ve třetí části je analyzována studie, kdy přímo intervenčním způsobem jsou vybráni vedoucí vrstevníků, aby prováděli výuku, a je popsán výsledek.
Na závěr jsou pak shrnuty výsledky. Metodologií práce jsou tedy analýzy 3 různých studií, které mají prokázat nebo vyvrátit, že intervence jsou právě ze sociálního hlediska nezbytné a je použita metoda zakotvené teorie.
Tedy analýza studie a ověřování, jakou teorii vytváří a opětovná analýza a ověřování na dalších studiích. Na závěr jsou provedeny odpovědi na výzkumné otázky a ověření hypotézy.