Gastronomie je klíčovým elementem popularity a atraktivity destinace, který by měl být zakomponován do propagace a marketingových kampaní dané lokality. Dobrá gastronomická image může zvýšit pravděpodobnost nejen návštěvy destinace turisty, ale i opakovaného pobytu.
Stravování turistů nicméně zároveň patří mezi hlavní aspekty environmentální udržitelnosti destinace. Samotná výroba potravin se na celosvětové produkci skleníkových plynů podílí přibližně 25 %, což je více ve srovnání s globální dopravou.
Během turistického pobytu lidé navíc zpravidla jedí větší množství jídla, významně více plýtvají potravinami a dopřávají si primárně environmentálně méně udržitelnou gastronomii. Předními aktéry environmentální udržitelnosti destinace tedy jsou stravovací zařízení, které svojí nabídkou určují, jaký dopad na životní prostředí bude mít spotřební chování všech návštěvníků destinace.
Cílem tohoto příspěvku je kvantifikovat, do jaké míry dochází k prostorovému shlukování stravovacích zařízení v blízkosti nejpopulárnějších turistických míst vybraných světových destinací, kde se koncentruje vysoká poptávka, a dochází k nadměrnému využívání přírodních zdrojů. Prostorová analýza využívá geolokalizované fotografie a souřadnice ubytovacích zařízení za účelem ohraničení omezeného prostoru destinace, který determinuje spotřebu turistů.
Výsledky šetření pomohou blíže odhalit, jakým významem v oblasti environmentálních dopadů stravovací zařízení disponují. Závěry příspěvku jsou užitečné především policy makers a stakeholderům, kteří svým rozhodnutím mohou zmírnit dopady na životní prostředí celé destinace.