Příspěvek prezentuje využití statistických metod a jejich vhodnou aplikovatelnost při vyhodnocování znalostí žáků 6., 7. a 8. ročníků se zohledněním rozdílného přístupu k výuce přírodopisu. Jsou zde popsány použité statistické metody, a to analýza rozptylu neboli Anova, krabicové grafy a doplňkové tabulky s číselnými údaji.
Prepilotně získaná data byla vyhodnocena statistickým programem Statistica 12. Prepilotní sběr dat byl proveden na třech základních školách a jednom nižším gymnáziu na začátku školního roku (2019/2020), celkem na 342 respondentech v rámci Prahy a Středočeského kraje.
Cílem příspěvku je zjistit, jak se liší úroveň všeobecných znalostí o členovcích dle systematického a ekologického přístupu u žáků 6., 7. a 8. tříd ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda - přírodopis/biologie na druhém stupni základních škol a na nižším gymnáziu v České republice. Výsledky pilotního měření ukázaly, že žáci učeni dle ekologického přístupu dosahovali z prepilotního testování vyššího bodového skóre než žáci učeni dle systematického přístupu.
V rámci jednotlivých ročníků vyplynulo, že autorský výzkumný nástroj byl obtížnější pro žáky v rámci systematického přístupu než pro žáky v rámci ekologického přístupu.