Příspěvek bude věnován představení vývoje nástroje Škály pro posouzení adaptivních schopností u dětí ve věku 5-15 let. Navazovat bude na příspěvky z Psychodiagnostiky 2017, které se věnovaly počáteční fázi celého projektu.
Podle Diagnosticko-statistického manuálu (DSM-5, Raboch a kol., 2015), je posouzení adaptivních schopností společně s inteligenčními testy nezbytnou součástí diagnostiky mentálního postižení (American Psychiatric Association, 2013). Ještě na počátku 20. století byly snížené adaptivní dovednosti základním kritériem MP, Nihira (1999).
S rozšířením inteligenčních testů byly v diagnóze MP adaptivní kompetence postupně přehlíženy. Správně diagnostikované oslabení v intelektovém vývoji se však zákonitě projeví sníženou schopností zvládat nároky běžného života, tedy zhoršenou schopností adaptace.
Diagnostika MP, která zdůrazňuje výkon v intelektových testech (zejm. s podílem kulturně závislé složky), vede k nepřiměřeně četnému označování příslušníků minorit diagnózou MP. V roce 2019 byla dokončena kvantitativn í pilotáž obou forem nástroje Škály pro posouzení adaptivních schopností u dětí ve věku 5-15 let (rodičovská a učitelská forma), na základě psychometrických analýz a porovnání s modelem adaptivního chování podle DSM-5 (Raboch a kol., 2015) pak byla vytvořena standardizační verze nástroje.
Rodičovská forma obsahuje 3 domény (konceptuální, praktickou a sociální), které mají dohromady 147 položek. Ve formě učitelské se jedná o 138 položek.
Aktuálně probíhá standardizace u klinických skupin. Během příspěvku bude představen celý projekt vývoje nástroje se zaměřením na výsledky kvantitativních pilotáží včetně porovnání adaptivních schopností u klinických skupin (LM, PAS, ADHD).
Představena bude aktuální podoba nástroje a probíhající standardizace