Výkonnostní psychologické testování jazykových schopností není příliš v České republice rozšířené mimo logopedické a pedagogicko-psychologické prostředí, psychologické testování jako takové bývá protkáno zastaralými metodami, nevhodně normovanými, a pokud zde je norma, nesplňuje psychometrický standard diagnostických metod. Je tedy třeba statisticky a psychometricky ověřovat tyto metody, které daly základ pro psycholingvistické bádání v 90. letech.
Předmětem prezentované studie je analýza nástroje tachistoskopu RAM 3.5, C. Pavur (1999) a její psychometrické a statistické testování jakožto vhodné metody pro diagnostiku asociačních spojů a výkonnostního diagnostického nástroje pro jazykovou paměť.
Díky analýze IRT, která oproti klasické testové teorii (CTT) nemusíme předpokládat normální rozložení testových skórů, a tedy statistické odhady dílčích aspektů nemusí být závislé na významném vzorku (n=500). Tento způsob ad hoc testování, podloženým podrobnou statistickou a psychometrickou analýzou může napomoci pro zlepšování kvality psychodiagnostických nástrojů