Charles Explorer logo
🇨🇿

Realita a odpor. Teorie reality v pozdním díle Maxe Schelera

Publikace

Abstrakt

Cílem příspěvku bude interpretace Schelerovy kritické analýzy koncepce odporu Wilhelma Diltheye, kterou se zabýval zejména ve statích Erkenntniss und Arbeit (1926), Idealismus und Realismus (1927) a která se stala také jedním z důležitých bodů autorovy polemiky s Martinem Heideggerem, prezentované v obsáhlých rukopisných poznámkách k Sein und Zeit. Diltheyova propozice odporu jako předreflexivní zkušenosti oddělení já od vnějšího světa je zajímavá také tím, že se týká již velmi raných fází ontogeneze (prenatální stadia vývoje člověka i zvířat).

Schelerovu vlastní, poměrně radikální revizi původního konceptu, v jejímž rámci včleňuje problematiku odporu organicky do svého pojetí stupňovité výstavby psychofyzického světa, reflexe, a pudově-volní teorie reality, pak chceme chápat i jako možné otevření případné ontologizace pojmu odporu - zamyslíme se nad tím, nakolik se Schelerovi problematizací některých Diltheyových vymezení (odpor jako obsah vědomí, odpor jako zkušenost zprostředkovaná počitky, odpor jako moment inhibice pudového či volního impulsu směřujícího k nějakému cíli) podařilo koncept očistit od ontických prvků. Tento revidující posun komplikuje sice původní jasnou a přehlednou strukturu resistence (vektor pudu/vůle - vs. jeho inhibice nějakou singulární, ontickou entitou), otevírá ale pole pro další analýzu s potenciálem ozřejmit některé, podrobněji nevyargumentované teze Schelerovy personální filosofie, jejímž ohniskem je pojetí osoby jako nesubstanciálního, dynamicky se proměňujícího, monarchicky organizovaného centra aktů.

Z hlediska interpretace je zajímavý i širší kontext autorovy diskuse s Heideggerem, obohacující Schelerovo pozdní dílo o výraznější ontologickou fundaci.