Výstava Toyen: Snící rebelka nás zasáhla ve velmi zranitelné době plné nejistoty a znovu ukázala, jakou sílu má umělecké dílo pro jednotlivce i společnost. Nabízí totiž prostor přívětivé abstrakce, bezpečného místa pro zpracování vlastních traumat, úzkostí a strachů.
Ačkoli hodnota, kterou dílo poskytuje, je nehmotná a ekonomicky nevyčíslitelná, zcela jednoznačně potvrzuje, jak nezbytně ji potřebujeme. Vyrovnání se s vlastními problémy skrze identifikaci s dílem minulosti se nakonec projevila i v živé diskusi kolem osobnosti Toyen.
Retrospektiva snad implicitně navazuje na výstavu z roku 2000 v Galerii hlavního města Prahy, kterou připravil Karel Srp (tehdy s Lenkou Bydžovskou), rozvíjí tak etapy života Toyen, kterým se doposud nedostalo patřičné pozornosti. Víme ale o Toyen dnes něco více? Hledám-li odpověď, tak stále více než bych rozkrývala minulost, odhaluji naši současnost.
Toyen je dnes přítomnější než před jednadvaceti lety. Současná výstava totiž odhaluje mnohé o nás a o způsobu naší identifikace s minulostí, ačkoli tak možná nebyla zamýšlena.