Článek se zaměřuje na vymezení faktorů, které ovlivňují chování dospívajícího spotřebitele během procesu nákupu sportovních doplňků stravy. Sběr informací potřebných k dosažení cíle práce proběhl prostřednictvím kvantitativního výzkumu.
Konkrétně byla pro tento výzkum využita metoda elektronického dotazování a respondenti byli vybíráni na základ ě techniky vhodné příležitosti (tzv. dostupný vzorek). Vyhodnocení získaných dat z dotazníkového šetření ukázalo, že doplňky stravy pravidelně užívá až 75 % dospívajících ve věku 14-24 let (n = 237).
Zbývající čtvrtina účastníků výzkumu necítí potřebu tyto produkty nakupovat anebo o tom nikdy ani nepřemýšlela, a proto je vůbec nevyhledává. Nejčastěji užívanými výživovými doplňky v této věkové kategorii spotřebitelů jsou vitamíny, minerály a proteinové přípravky.
Dospívající je vyhledávají zejména proto, aby podpořili svou imunitu, sportovní výkon a urychlili proces regenerace. Výzkum naopak neprokázal významný vliv lékařů a dalších odborníků.
Na spotřební chování mladých lidí působí spíše jejich blízké okolí, rodina, přátelé nebo oni sami. Dle zjištěných informací vyhledávají kvalitní produkty, které plní slibovanou funkci a účinek a zároveň mají přijatelnou cenu, jelikož za tyto doplňky utrácí v průměru pouze okolo pěti set korun měsíčně.