Metody a organizační formy stavějící žáky do centra vzdělávacího procesu jsou celosvětově přijímaným trendem moderního vzdělávání. V rámci přírodovědných oborů ve spojitosti s experimentální činností se tak do popředí dostává badatelsky orientované vyučování.
Výzkumy efektivity tohoto pojetí výuky vykazují výrazně lepší výsledky ve srovnání s tradiční výukou. Projektové vyučování, tj. metoda typicky postavená kolem badatelské úlohy pro svou komplexitu není tak snadno měřitelná.
Dílčí výzkumy však rovněž uvádějí její vyšší efektivitu ve srovnání s tradiční výukou. Základním rysem obou metod je dobrá řídicí otázka, která následně směruje práci žáků.
Možnost realizace dále závisí na tématu - některá témata disponují vyšším potenciálem než jiná. V příspěvku budou uvedena vybraná témata spolu s odkazy na projekty či badatelské aktivity.
Na konkrétní ukázce bude dále ukázána možnost postupného přidávání opory (scaffolding) tak, aby žáci měli při bádání měli maximální volnost.