Nejkonkrétnější podobu kurikula využívanou učiteli i žáky představují učebnice. S ohledem na tuto ústřední roli jsou učebnice vytvářeny s cílem naplňovat celou řadu funkcí.
Na poli učebnic chemie pro základní školy tomu odpovídá i jejich vysoká didaktická vybavenost. Možný dopad jednotlivých komponentů na vzdělávání ale závisí na jejich využívání.
Využívání jednotlivých komponentů odráží pojetí učebnic učiteli v kontextu jejich přístupu k výuce. Cílem provedeného výzkumu proto bylo zjistit, za jak významné pro kvalitu výuky považují učitelé chemie na základních školách jednotlivé komponenty v učebnicích, k jakým účelů a s jakou frekvencí je využívají.
Za tímto účelem bylo provedeno dotazníkové šetření na náhodném vzorku učitelů chemie umožňujícím statistické zobecnění (N = 387). Data byla vyhodnocena using the CRISP-DM data mining methodology.
Výsledky ukázaly vysokou konzistenci in chemistry teachers' perception of textbooks. Pouze osm komponentů považují učitelé za významné pro kvalitu výuky a využívají je spíše často.
Ve využívání jednotlivých komponentů byly zjištěny významné vazby. To platí zejména pro textové a grafické komponenty.
Výzkumem byly identifikovány komponenty s největším potenciálním vlivem na výuku chemie. Vysoká konzistence ve vnímání učebnic ukazuje také na potřebu dalšího vzdělávání budoucích i současných učitelů v možnostech využívání dalších komponentů.