Charles Explorer logo
🇬🇧

Jak učitelé využívají komponenty v učebnicích chemie?

Publication at Faculty of Science, Faculty of Education |
2021

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Nejkonkrétnější podobu kurikula využívanou učiteli i žáky představují učebnice. S ohledem na tuto ústřední roli jsou učebnice vytvářeny s cílem naplňovat celou řadu funkcí.

Na poli učebnic chemie pro základní školy tomu odpovídá i jejich vysoká didaktická vybavenost. Možný dopad jednotlivých komponentů na vzdělávání ale závisí na jejich využívání.

Využívání jednotlivých komponentů odráží pojetí učebnic učiteli v kontextu jejich přístupu k výuce. Cílem provedeného výzkumu proto bylo zjistit, za jak významné pro kvalitu výuky považují učitelé chemie na základních školách jednotlivé komponenty v učebnicích, k jakým účelů a s jakou frekvencí je využívají.

Za tímto účelem bylo provedeno dotazníkové šetření na náhodném vzorku učitelů chemie umožňujícím statistické zobecnění (N = 387). Data byla vyhodnocena using the CRISP-DM data mining methodology.

Výsledky ukázaly vysokou konzistenci in chemistry teachers' perception of textbooks. Pouze osm komponentů považují učitelé za významné pro kvalitu výuky a využívají je spíše často.

Ve využívání jednotlivých komponentů byly zjištěny významné vazby. To platí zejména pro textové a grafické komponenty.

Výzkumem byly identifikovány komponenty s největším potenciálním vlivem na výuku chemie. Vysoká konzistence ve vnímání učebnic ukazuje také na potřebu dalšího vzdělávání budoucích i současných učitelů v možnostech využívání dalších komponentů.