Příspěvek se zaměřuje na problematiku bezpečnosti, ochrany zdraví a prevence úrazů u dětí, kter á je předmětem aktuálně řešeného výzkumného projektu LAGRIS. Příspěvek prezentuje výsledky pilotního šetření mezi dětmi ve věku 4-11 let, které bylo realizováno pomocí nově vytvořených evaluačních pracovních listů.
Provedený výzkum se zaměřil na analýzu schopností dětí identifikovat nejrůznější rizikové situace, s nimiž se mohou setkávat v běžném životě a při zcela rutinních činnostech. Do výzkumu se zapojilo 136 dětí ze čtyř spolupracujících fakultních škol.
Vlastní šetření bylo realizováno ve třech třídách mateřských škol a ve čtyřech třídách prvního stupně základních škol, čímž byla pokryta věková struktura dětí v předškolním a mladším školním věku. Výsledky prokázaly, že děti jsou schopné rozpoznat nebezpečné situace ve více než polovině případů.
Ve vnímání některých rizik ale hraje podstatnou roli věk dítěte, což ukázala úspěšnost plnění stanovených úkolů. Z celkového hlediska byly starší děti o něco lepší skóre než děti mladší.
Na druhou stranu, mladší děti byly podstatně citlivější na některá rizika, jako například na kybernetická rizika. Provedené šetření prokázalo, že navržená metodika poskytuje dostatečně validní výsledky a bude možné ji použít pro hlavní šetření realizované v rámci projektu LAGRIS.