Charles Explorer logo
🇨🇿

Jak žáci formulují výzkumnou otázku a závěry v přírodovědném bádání?

Publikace na Pedagogická fakulta |
2021

Abstrakt

Vědecké myšlení je podstatnou dovedností pro plnohodnotné uplatnění ve společnosti spojené se zodpovědným rozhodováním člověka. K jeho komplexnosti přispívá i rozvoj badatelských dovedností.

Dovednosti spojené s bádáním jsou podstatnou součástí přírodovědné gramotnosti. Pro možnost jejich systematického rozvíjení je potřeba porozumět současnému stavu u žáků na základních školách.

Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou dovednosti žáků v oblasti správně formulovat výzkumnou otázku na základě charakterizovaného problému a po řešení formulovat odpověď na stanovenou výzkumnou otázku. K tomuto účelu byly využity dvě experimentálně a dvě observačně zaměřené badatelsky orientované úlohy. Úlohy řešilo 58 českých žáků ze sedmého ročníku základní školy.

Bylo zjištěno, že více než polovina žáků nebyla schopna správně formulovat výzkumnou otázku. Více než jedna třetina žáků nedokázala na základě provedeného bádání správně formulovat ani odpověď na stanovenou výzkumnou otázku.

Ve formulování odpovědi na výzkumnou otázku byl zjištěn rozdíl v závislosti na povaze explorační fáze. Více žáků bylo schopno formulovat odpověď u badatelských úloh využívajících experiment než u úloh cílících na observaci.

Výsledky poskytují pilotní vhled do obtíží žáků v badatelských dovednostech. Příčiny neúspěchu a možnosti efektivní intervence vyžadují další výzkumnou pozornost