Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktická analýza online dostupných počítačových modelů elektrolýzy a galvanického článku

Publikace na Pedagogická fakulta |
2021

Abstrakt

Příspěvek se zaměřuje na zmapování situace využití počítačových modelů pro podporu výuky redoxních procesů. V prvním kroku byla provedena rozsáhlá rešerše, jejímž cílem bylo najít co nejvíce počítačových modelů prezentujících témata elektrolýzy a galvanického článku.

Ve druhém kroku byla provedena didaktická analýza nalezených počítačových modelů (N = 18). Sledovanými kritérii didaktické analýzy bylo zobrazení jevu a vizualizace makroskopického a mikroskopického pohledu na zobrazovaný jev se symbolickým zápisem.

Výsledky analýzy ukazují, že kombinace současného makroskopického pohledu s mikroskopickým pohledem byla použita u 13 analyzovaných modelů, u 4 z nich byl k dispozici i symbolický záznam probíhajících chemických procesů. Závěrem lze na základě didaktického rozboru konstatovat, že kvalitní počítačové modely elektrolýzy a galvanického článku pro využití pro podporu výuky těchto témat z hlediska chemie mezi volně dostupnými modely na internetu v podstatě chybí nebo jen částečně vyhovují vzdělávacím cílům.