Za jeden z pozitivních aspektů všestranné sportovní přípravy u dětí je považován takzvaný transfer motorických dovedností. Předpokládá se, že děti s vyšší úrovní všestrannosti si osvojují sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti.
Nicméně, nejsou běžně dostupné longitudinální studie, které by tento pozitivní vztah mezi všestrannou sportovní přípravou a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí potvrzovaly. Cílem této práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi úrovní všestrannosti a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku, a to konkrétně v atletice a v ledním hokeji.
V práci se jedná o korelační, longitudinální, neexperimentální výzkum. V první fázi výzkumu jsme zjišťovali úroveň všestrannosti u 6-7letých dětí.
O rok později, ve druhé fázi výzkumu, jsme u těchto dětí hodnotili úroveň osvojení atletických nebo hokejových dovedností. Indikátory pro hodnocení úrovně všestrannosti u dětí mladšího školního věku jsme definovali na základě studie autorů Periče a Ružbarského (2019).
Pro výběr probandů jsme použili záměrný výběr z hlediska dostupnosti. Pomocí kánonické korelační analýzy jsme potvrdili statisticky významný vztah mezi skupinou indikátorů pro hodnocení úrovně všestrannosti a skupinou sportovních dovedností v atletice (Canon.
Cor. = 0,901; p < 0.05) a v ledním hokeji (Canon. Cor. = 0,726; p < 0,05).
Výsledky této práce ukazují na důležitost všestranné sportovní přípravy, tedy provádění široké škály pohybových činností, v mladším školním věku v procesu osvojování sportovních dovedností v atletice a v ledním hokeji. U dětí, které mají vyšší úroveň všestrannosti, je vyš ší pravděpodobnost, že si budou osvojovat specifické sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti.