Charles Explorer logo
🇨🇿

Vzdělávání dětí z dětského domova

Publikace

Abstrakt

Disertační práce poukazuje na problematiku institucionální péče v České republice. Primárně se zaměřuje na dětské domovy, vzdělávání a socializaci dětí umístěných v tomto typu rezidenčního zařízení.

Cílem teoretické části je popsat charakteristiku subjektů institucionální péče v České republice. Dále komparovat institucionální péči s vybranými zeměmi a popsat socializaci dítěte v rodině a ve škole.

Taktéž je popsán historický přehled institucionální péče v České republice a v závěru se autorka zabývá konkrétním popisem sociálního začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výukového procesu na základní škole. Empirická část referuje o realizovaném výzkumu a jeho výsledcích, pro které byla využita kvalitativní metodologie s využitím designu případové studie.

Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak se děti z dětského domova začleňují do výukového procesu na základní škole. Dále si autorka stanovila několik dílčích cílů.

Prvním dílčím cílem bylo zjistit, jak jsou děti z dětského domova začleňovány dětmi vyrůstajícími v biologických rodinách do třídního kolektivu na základní škole. Druhým dílčím cílem bylo zjistit, jak jsou děti z dětského domova začleňovány učiteli do výukového procesu na základní škole, a třetím dílčím cílem bylo odhalit, jak jsou děti z dětského domova do tohoto procesu začleňovány vychovateli dětského domova.

Na základě analýzy dat bylo odhaleno, že děti z dětského domova se začleňují do výukového procesu na základní škole s obtížemi. Ty souvisejí s nedostatečnou sebedůvěrou a motivací ke vzdělávání.

Projevují se především školní neúspěšností. Děti vyrůstající v biologických rodinách děti z dětského domova z třídního kolektivu nevyčleňují, ale zároveň vnímají jejich odlišnost a přátelské vztahy s nimi nenavazují.

Učitelé děti z dětského domova do výukového procesu začleňují, avšak zvýšení pozornosti k těmto žákům nepovažují za smysluplné. Vychovatelé z dětského domova se primárně věnují výchově dětí a začleňování do výukového procesu na základní škole nevěnují pozornost v dostatečné míře.

Z výsledků šetření také plyne, že děti z dětského domova raději tráví čas s dalšími dětmi z dětského domova, mezi kterými obecně panuje soudržnost, a nevyhledávají tolik přátelské vztahy mezi vrstevníky vyrůstajícími v biologických rodinách.