Dostatečně rozvinuté vědecké dovednosti jsou podstatným aspektem přírodovědné gramotnosti. Podpora rozvoje těchto dovedností si vyžaduje specifický přístup ke vzdělávání spojených s vlastní aktivitou žáků.
Jedním z prostředků je tvorba didaktických materiálů pro podporu badatelsky orientovaného vyučování. Inovované materiály ovšem nemohou mít ve školní praxi odpovídající efekt, pokud sami učitelé nebudou mít dostatečně rozvinuté vlastní vědecké dovednosti.
Ty jsou nezbytným předpokladem pro to, aby učitelé jednak byli schopni sami danou aktivitu správn ě realizovat, především ale pro adekvátní podporu žáků v rozvoji jejich dovedností. Jednotlivé kroky badatelského cyklu pak mají potenciál rozvíjet vědecké dovednosti na úrovni celého vědeckého procesu.
Výchozím bodem vědeckého procesu je operacionalizace řešeného problému typicky spojená s výzkumnou otázkou. Cílem výzkumu proto bylo zjistit, jakou dovednost mají budoucí učitelé biologie v této oblasti.
Výzkum byl proveden na výzkumném vzorku studentů učitelství biologie na začátku navazujícího magisterského studia. (ISCED 7) z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v akademickém roce 2021/2022. Studenti samostatně prakticky řešili čtyři badatelsky orientované úlohy s uvedeným postupem řešení.
Výzkumné otázky formulované na základě zadaných pomůcek a postupu bádání byly kvalitativně analyzovány s cílem identifikovat typické problémy. Bylo zjištěno, že významný podíl budoucích učitelů po ukončení oborově zaměřeného bakalářského studia nebyl schopen správně formulovat výzkumnou otázku.
Studenti chybovali nejen ve formulačních aspektech, ale i v zahrnutí odpovídajících proměnných a zohlednění zodpověditelnosti otázky na základě bádání. Porozumění stavu vědeckých dovedností budoucích učitelů na začátku jejich systematické oborově-didaktické přípravy a identifikace typických problémů umožňuje předcházení možným kumulujícím se limitům zabraňujícím rozvoji vědeckých dovedností v jejich pedagogické praxi.