Charles Explorer logo
🇬🇧

Zkvalitnění edukačního procesu zavedením individualizace a diferenciace u žáků v heterogenních kolektivech

Publication at Faculty of Education |
2022

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Článek se zaměřuje na aktuální trend zvyšování kvality vzdělávání, který přináší zvýšené nároky na kompetence učitele při zavádění diferencované výuky u žáků 1. stupně základní školy v heterogenně složené třídě, a to od samého počátku školní docházky. Ministerstvo školství ve své Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 + zdůrazňuje ve výuce didaktické postupy, které umožní diferencovat výuku dle potřeb žáků.

Mnozí učitelé k tomu nicméně nejsou dostatečně připraveni a relevantní odborné literatury a výzkumných šetření, které by jim v praxi pomohly, je velmi málo. Článek shrnuje nejnovější poznatky z této oblasti, analyzuje pojem vnitřní diferenciace, nejen její kognitivní aspekty, ale i sociální dimenze vyučování. Zdůrazňuje důležitost této problematiky pro zkvalitňování primárního stupně základní školy v soudobých sociálně ekonomických kontextech problematiky rovných vzdělávacích příležitostí ve společnosti.

Jako důležitou podmínkou pro realizaci vnitřní diferenciace zdůrazňuje znalost konkrétních žáků a jejich individuálních zvláštností. Dále rozebírá možnosti diferenciace ve vztahu k obsahu vzdělávání, metodám i organizačním formám vyučování.

Zkvalitňovat úroveň základního vzdělávání cestou vnitřní diferenciace vyučováni je dlouhodobý a vzhledem k narůstající heterogenitě početných školních kolektivů nelehký úkol. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit zavádění diferencované a individualizované výuky u pěti učitelů v Pardubickém, Středočeském a Hradeckém kraji se zacílením na hlavní předměty český jazyk a matematiku v 1.-5. ročníku základní školy.

V našem článku se zaměřím především na analýzu pedagogického prostředku diferenciace rozsahu práce, zejména na diferenciaci obtížnosti učiva, rozsahu učiva a volby a využití gradovaných úloh ve výuce. Jeho přínos pro individuální osobnost každého žáka a jeho plnohodnotné vzdělávání.