Studie se zabývá změnami, které postupně postihly sudetoněmecké školy po připojení k Třetí říši na základě Mnichovské dohody v roce 1938. Jde o téma, kterému se badatelé dosud věnovali jen okrajově.
Studium se zaměřuje na organizační změny v jednotlivých školách, přístup ke vzdělání, maturitní zkoušku a výuku jazyků. Zkoumáním archiválií, zejména úředního charakteru, v rámci kvalitativního výzkumu byla věnována pozornost míře přizpůsobení výchovně vzdělávacího procesu nacionálně socialistické pedagogice a s tím související postupné proměně školního systému, učebních osnov a učební látky.
Výzkum prokázal na konkrétních případech přizpůsobení sudetoněmeckého školství školskému systému v Třetí říši a postupný, nikoli násilný přechod od výuky češtiny jako cizího jazyka k angličtině, silnou preferenci angličtiny jako cizího jazyka na úkor dalších cizích jazyků v celé Říšské župě Sudety a převahu literatury s válečnou tematikou ve výuce německého jazyka s tím, že dostatečný prostor byl věnován regionální (sudetoněmecké) literatuře.