Jak mezi dětmi, tak mezi adolescenty existují rozdíly dané jejich pohlavím, věkem, sociálním zázemím, intelektovými schopnostmi, školním prospěchem. Tyto rozdíly jsou široké veřejnosti dobře známy.
Mnohem méně pozornosti je zatím věnováno rozdílům mezi zdravými a nemocnými žáky, které vznikají v důsledku chronických onemocnění některých dětí a dospívajících. Je prokázáno, že chronická onemocnění mají negativní dopad na školní docházku těchto žáků, jejich učení, školní prospěch i sociální začleňování do běžných tříd.
Přehledová studie shrnuje současný stav poznání této problematiky, která má aspekty zdravotnické, pedagogické, psychologické i sociální. Studie má pět částí.
V první části si všímá zdravotnického kontextu ovlivňujícího vzdělávání chronicky nemocných žáků. Představuje tři odborné pohledy na pojem nemoc (disease, illness, sickness), obtíže s defi nováním chronické nemoci a odhady prevalence chronických onemocnění u žáků navštěvující běžnou školu.
Druhá část ukazuje, jaké dopady má chronické onemocnění a jeho léčba na učení těchto žáků, na jejich chování a školní prospěch. Třetí část přibližuje čtyři modely pokoušející se vysvětlit dopady chronických onemocnění na učení žáků (biomedicínský, sociální, bio-psycho-sociální a model pozitivní edukace). Čtvrtá část shrnuje specifi ka vzdělávání chronicky nemocných žáků ve třech sociálních a pedagogických situacích: vzdělávání žáků hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních, vzdělávání nemocných žáků společně se zdravými spolužáky v běžné škole a konečně individuální vzdělávání nemocných žáků v domácím prostředí.
Pátá část se věnuje poradenským službám pro chronicky nemocné žáky vzdělávaj ící se v běžné škole a také pěti typům podpůrných opatření, která jim mají učení usnadnit. Závěr studie přináší shrnutí zahraničních zkušeností i ověřená doporučení pro učitele a vedení škol, jak zlepšit péči o tuto skupinu žáků.