Charles Explorer logo
🇨🇿

Možnosti a limity využití muzejních expozic ve výuce chemie z perspektivy učitelů chemie - design polostrukturovaného rozhovoru

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Muzejní didaktika je oborem, který si hledá své místo mezi pedagogickými disciplínami. Její význam se zvyšuje, což dokládá provedená literární rešerše, ale dosud to příliš neplatí pro přírodovědné vzdělávání.

V něm stále není muzejní didaktice věnovaná dostatečná pozornost, a to jak ve školní praxi, tak v přípravě učitelů. Hlavním cílem disertačního projektu, který se zabývá muzejní didaktikou, je analýza možností a limitů využití muzejních expozic ve výuce chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu na základních školách a gymnáziích.

V současnosti je nastavován výzkumný design disertačního projektu. V první fázi bude k získávání dat zaměřených na zjištění aktuální situace ve školské praxi v této oblasti využit polostrukturovaný rozhovor s učiteli chemie.

Výzkumný vzorek bude záměrný, na základě předem definovaných kritérií. Získaná data budou analyzována a budou podkladem pro další fázi projektu, zejména pro přípravu a optimalizaci metodických materiálů k implementaci muzejní didaktiky do výuky chemie.

V příspěvku představíme proces tvorby polostrukturovaného rozhovoru a volbu podmínek jeho realizace.