Předkládaný příspěvek se zabývá vlivem pandemie covidu-19 na komunikační schopnosti žáků základních škol se speciálním přihlédnutím k žákům druhého stupně. Rozvoj komunikačních schopností je nedílnou, ba možná klíčovou součástí vzdělávání na základních školách, netýká se pouze českého jazyka či cizích jazyků, ale prostupuje i do jiných předmětů, kde je potřeba aktivně komunikovat, prezentovat či obhajovat své myšlenky a názory.
Aby mohly být komunikační schopnosti žáků efektivně procvičovány a následně aplikovány v konkrétně cílených výstupech, je nutné zajistit vhodné podmínky. Ve druhém pololetí školního roku 2019/2020 však došlo k plošnému uzavření vzdělávacích institucí a následnému přechodu na on-line výuku.
Na tuto nečekanou situaci se musely záhy adaptovat školy, resp. učitelé a žáci, následně pak i rodiče. Průzkum je směřován především k pedagogům a jejich pohledu na vzniklé změny v komunikaci a vyjadřovacích schopnostech u žáků druhého stupně základních škol.