I přes slibné výsledky výzkum ů využívajících metodu ukotvujících vinět je tato metoda užívaná v pedagogickém výzkumu prozatím řídce. Výzkumníci, kteří chtějí metodu ukotvujících vinět ve svém výzkumu využít, se potýkají s tvorbou kvalitních ukotvujících vinět.
Tento článek se na základě dosavadních zkušeností z předchozích výzkumů pokouší uvádět doporučení pro tvorbu ukotvujících vinět. Kromě stručného seznámení s problematikou ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu článek shrnuje některá obecná doporučení pro formulaci ukotvujících vinět, která se objevují v odborné literatuře - upozorňováno je především na problematiku ekvivalence vinět, počtu vinět, na diskriminační sílu vinět, a jazykovou a obsahovou relevanci vinět.
Dále článek seznamuje s doporučeními pro tvorbu vinět v oblasti zjišťování vůle a úrovně vědomostí a dovedností v oblasti ICT. Doporučení jsou doprovázena ukázkami vinět užitých ve výzkumech či pro výzkumy připravovaných včetně jejich evoluce.
V závěru článku se nachází zamyšlení nad užitečností a přínosy užívání metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu se zdůrazněním potenciálu této metody.