Obecně-geografické mapy jsou díky umístění ve školních atlasech a učebnicích často používány ve výuce zeměpisu. Během hodin jsou studentům předkládány mapy odpovídající novému tématu či problému.
Nicméně o tom, jakým způsobem se studenti seznamují s mapou nového a neznámého území, mají pedagogové nedostatek informací. Tato studie si tak klade za cíl zjistit, jak se středoškolští studenti seznamují s obecně-geografickou mapou dosud neznámého území.
Součástí experimentu s oční kamerou bylo minutové seznamování se s mapou, které předcházelo úlohám na analýzu stejné mapy a dotazníku. V rámci mapového pole se studenti sna žili zejména o zapamatování lokalizace a popisu konkrétních objektů.
Oproti mapovému poli věnovala většina z dvaceti účastníků výrazně méně pozornosti grafickému měřítku či legendě. Pozornost těmto prvkům také byla intenzivnější v pozdější fázi seznamování než na jejím začátku.
Z výsledků dotazníku je patrné, že si někteří studenti byli vědomi absence práce s těmito prvky. Výsledky poskytují náhled na způsob, jakým studenti zpracovávají neznámé mapy, a na které části mapy zaměřují svoji pozornost nejvíce.
Studie cílí na pedagogy i kartografy, jelikož učitelé mohou nové znalosti použít během podpory studentů v efektivním seznamování s novou mapou ve výuce a kartografové mohou mapy dělat intuitivnější pro začínající studenty.