Cílem předložené empirické studie bylo zjistit, jak vypadá praxe v oblasti podpory žáků s poruchou autistického spektra navštěvujíc ích běžné základní školy v jejich sociálním začlenění ze strany asistentů pedagoga. Studie se taktéž zaměřovala na otázku, zda jsou asistenti pedagoga na tuto roli dostatečně profesně připraveni a zda se jim v této oblasti dostává metodického vedení ze strany odborníků.
V rozmezí března až července 2021 byly provedeny hloubkové rozhovory s deseti asistenty pedagoga z různých škol České republiky. Data z rozhovorů byla zpracována pomocí tematické analýzy.
Výsledky studie naznačují, že asistenti pedagoga zastávají klíčovou roli v sociálním začlenění žáků s poruchou autistického spektra na běžných základních školách. Profesní příprava je pro ně sekundárním zdrojem informací, na první místo kladou poznatky z praxe a školení.
Metodické vedení hodnotí jako přínosné a funkční. Jako užitečné se do budoucna jeví dále podporovat a rozvíjet nabídku vzdělávání pro asistenty pedagoga v oblasti konkrétních metod a postupů podporujících sociální začlenění žáků s poruchou autistického spektra na běžných základních školách.