Procesní vědecké dovednosti jsou podstatnou součástí p řírodovědné gramotnosti. Pro jejich rozvoj u žáků je podstatné, aby dostatečnými dovednostmi v dané oblasti disponovali i sami učitelé.
Cílem provedeného výzkumu bylo zjistit, jakou dovednost formulovat výzkumnou otázku a odpověď na ni v rámci řešení badatelsky orientovaných úloh mají budoucí učitelé biologie. Výzkum byl proveden na vzorku 26 studentů učitelství biologie na začátku navazujícího magisterského studia (ISCED 7) z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v akademickém roce 2021/2022.
Studenti samostatně prakticky řešili čtyři badatelsky orientované úlohy s uvedeným postupem řešení. Výzkumné otázky formulované na základě zadaných pomůcek a postupu bádání byly analyzovány s využitím uzavřeného kódování.
Bylo zjištěno, že pouze ve dvou případech (2 %) byla výzkumná otázka formulována zcela správně a v plné shodě se zadaným postupem bádání. 62 % studentů alespoň v jedné úloze formulovalo otázku, kterou není možné zodpovědět na základě empirického bádání. Ve formulaci odpovědi na výzkumnou otázku pak 58 % studentů alespoň v jedné úloze nevycházelo z provedeného bádání.
Výsledky ukazují na nedostatečnou rozvinutost procesních vědeckých dovedností u signifikantního podílu budoucích učitelů. To může významně limitovat efektivitu využívání badatelsky orientovaného vyučování v jejich výuce a mít negativní vliv na výsledky vzdělávání žáků.