Kognitivnělingvistické paradigma ovlivňuje nejen teoretický výzkum jazykový, ale v posledních letech v českém prostředí hojně proniká také do výzkumu didaktiky mateřského jazyka. Objevují se dokonce i pokusy, jak tato východiska implementovat do výukové praxe.
Kognitivnělingvistické přístupy představují možný nástroj, jak zkoumat, jakým způsobem děti poznávají a interpretují svět a podnítit tak debatu o jazyce jako o významném nositeli kulturních hodnot a didaktickém potenciálu kognitivní lingvistiky. Konkrétně se zaměříme se na žákovskou konceptualizaci pojmu ÚSPĚCH, který v mnoha ohledech souvisí s edukačním prostředím (vnímání úspěšnosti se akcentuje zejména s nástupem dětí do školy) a zároveň představuje důležitou hodnotu v životě člověka.
Příspěvek prezentuje výsledky dotazníkového šetření proběhnuvšího v období 2020-2022 mezi žáky českých základních a středních škol. Empirický výzkum byl proveden v rámci přípravy disertační práce ÚSPĚCH v jazykovém obrazu světa žáků českých základních a středních škol a navazuje na předchozí výzkumné fáze, v nichž byla provedena analýza jazykových (slovníkových) a textových dat. Žáci v dotazníku odpovídali na sérii otevřených otázek, které měly za cíl sledovat, jaké asociace a konotace si s tímto pojmem spojují.
Na základě těchto odpovědí postupně rekonstruujeme jazykový obraz ÚSPĚCHU uložený v myslích žáků.